Monday, October 5, 2009

HARI NI


Hari ni bangun awal..masih terasa ada demam lagi. selsema pun ada lagi sikit. ntah nape la demam tak hilang lagi. ubat dah habis..tinggal nak complete kan antibiotik aje lagi..kalau lama-lama sangat demam nanti, kesian kat Adam plak..takut jangkit kat dia..dah la Adam ni cinonet je lagi...
Lepas makan ubat, bukak email..tapi email dari ayah Adam belum ada..tengahari sikit la kot..masa nak bukak email, ada SMS dari ayah Adam..tanya khabar..***happy*** (lamanya lagi ayah Adam nak balik sini...huhu)


PANTANG


Hari ni hari ke-33 hari dalam pantang..Menjalani rutin seharian yang sama (rutin orang berpantang)..cuma tak dapat nak menyusukan Adam dengan susu badan sebab takut berjangkit demam..Dalam cuti pantang pun, kadang-kadang ofis call..kalau tengah free memang saya jawab. **sigh** kalau call dari Ellyna, rakan sekerja saya (yang ganti tempat saya skrg ni) memang saya akan jawab. kesian dia sebab berserabut dengan keja saya yang dia gantikan tu. unless, kalau saya kat klinik atau hospital, memang saya tak jawab. Soorryy..(",)..


KERJA


Kalau ikutkan, kita ni tak pernah puas dengan kerja kita. Saya jumpa ramai orang yang tak puas pasal kerja mereka. Ada mengomel pasal banyak kerja la, gaji tak cukup la, bos garang la, bla..bla..tapi rupa-rupanya, kita harus amat bersyukur kerana kita mempunyai pekerjaan. Di luar sana, masih ramai orang yang menganggur, tak ada kerja..
Sikit sangat bilangan orang yang saya jumpa yang mana mereka berpuashati dan gembira dengan pekerjaan mereka. They like their jobs! Kata mereka, tak kisah berapa pulangan atau bayarannya, asalkan hati gembira melakukan kerja itu..contohnya, guru. Ada guru yang memang minat mengajar, tak kisah walaupun mengadakan kelas percuma. Begitu juga ada peguam yang suka pegi court, buat kes..walaupun tak dibayar untuk kes itu..


Masya Alalh..saya juga kadang-kadang merungut dengan kerja saya..Kerja banyak bertimbun-timbun..senarai kes yang masih belum selesai..sering mengomel itu-ini tentang kerja..
Sebenarnya saya lupa yang kerja yang sebegini lah yang saya idamkan dulu..(tak perlu disenaraikan ciri-ciri tentang kerja ini)..bila dah dapat, mengomel pula..


Saya pernah jadi peguam, lebih kurang setahun lebih saja..taklah menyeronokkan sangat bagi saya.eheh..biasa saja..kemudian saya jadi pensyarah di sebuah kolej swasta..saya dapati ianya agak menarik. cuma pening dengan kerenah student pula..(tengok, mengomel lagi..) selepas dalam sebulan saja mengajar, saya dipanggil untuk menyertai kerja saya sekarang ini..


Selain itu, saya kadang-kadang sibuk membandingkan diri dengan rakan-rakan lain yang kerja mereka lebih best (pada pandangan saya la)..dan gaji mereka lebih best juga..
tapi, dari sudut lain, saya terfikir yang ustaz kata, setelah mendapat kemewahan dunia, makin kita mahu mengejar kemewahan itu..
gaji yang mahal dan besar buleh membawa kepada bahagia kah?


Tak juga rasanya...


“Kalau nak bahagia, miskin boleh bahagia, kaya pun boleh bahagia. Syaratnya, kena bersyukur kepada Allah”


So, tak semestinya ada kerja besar, gaji besar atau kereta besar, kita buleh bahagia kan? Tapi kalau ada semua tu, Alhamdulillah...hidup memang akan bertambah senang..Saya dan suami tidak lah hidup mewah..masih diperingkat sedang berusaha untuk kehidupan yang lebih baik. Apatah lagi baru saja menimang cahayamata..


Selepas saya mengomel-ngomel setiap hari pasal kerja ini, saya kemudiannya mengucap syukur kerana saya masih lagi terpilih oleh Allah untuk mempunyai pekerjaan. Saya sudah memperolehi status tetap. See? Masih mahu mengomel lagi? Bawak-bawak lah bersyukur...Alhamdulillah..



No comments: